De eerste 12 dagen in Sheffield - Reisverslag uit Sheffield, Verenigd Koninkrijk van Jonne Hoop - WaarBenJij.nu De eerste 12 dagen in Sheffield - Reisverslag uit Sheffield, Verenigd Koninkrijk van Jonne Hoop - WaarBenJij.nu

De eerste 12 dagen in Sheffield

Door: jonnedehoop

Blijf op de hoogte en volg Jonne

23 September 2013 | Verenigd Koninkrijk, Sheffield

Jeej eindelijk tijd voor mijn eerste blog! Ik ben nu 12 dagen in Sheffield en er is zoveel gebeurd, dat ik geen tijd had om eerder een verhaal te schrijven. En ook al had ik eerder de tijd... de laptop die ik meenam naar Sheffield begaf het op het moment dat ik internet kreeg in mijn huis dus dat maakte een verhaal uploaden sowieso onmogelijk! Dus bij deze mijn eerste blog, vanaf mijn splinter nieuwe laptop:)

Op 12 september vloog ik naar Manchester en werd ik daar verwelkomt door de crew voor internationale studenten van mijn nieuwe school 'Sheffield Hallam University'. Ik had me van te voren ingeschreven voor een airport pick up service en reed dus samen met andere internationale studenten mee met een bus richting Sheffield. Daar werden we meegenomen naar de Meet and Greet desk op school, om daar aan te geven dat we aangekomen zijn. We kregen meteen een welkoms tas met daarin allerlei informatie over Sheffield. Er werd gevraagd wie er al accommodatie had geregeld en voor hen werd er een gratis taxi geregeld. Erg goed geregeld! Ik had verwacht dat ik naar mijn hotel zou moeten lopen met mijn zware koffers. De eerste twee nachten sliep ik in een hotel, in de hoop snel een huis te kunnen vinden.

Nadat ik ingecheckt had in mijn hotel, ging ik samen lunchen met een internationale student uit Duitsland die ook net gearriveerd was. Ik merkte meteen hoe gemakkelijk je af kan spreken met mensen die je eigenlijk nog niet kent. Na de lunch ging ik op weg naar de campus waar ik mijn mentor ging ontmoeten. Vanuit Nederland had ik een afspraak geregeld meteen de eerste dag, zodat ik mijn inschrijving rond kon maken. Ik ben er nu achter gekomen dat dit erg bijzonder is dat ze dit voor mij hebben gedaan, want andere studenten zijn nu, 12 dagen later, nog steeds niet ingeschreven want dat kan ook eigenlijk nog helemaal niet. Mijn mentor vroeg meteen hoe het met mij ging, hoe de reis verliep, wat ik van de studie verwacht etc. Ze gaf me ook meteen een tour over de campus waar mijn lessen zullen zijn. Sheffield Hallam University heeft twee campussen in de stad; de city campus en de collegiate campus. Ik heb les op de collegiate campus en dit is meteen ook de mooiste campus. Het is één groot park met allemaal grote bomen, veel gras en hier en daar een oud Engels gebouw waar de lessen in worden gegeven. Ik kreeg meteen het telefoonnummer van mijn mentor zodat ik haar kan smsen als ik vragen heb over het zoeken van een huis. Bijvoorbeeld of de buurt wel veilig genoeg is. Erg vriendelijk! Zoals alle Engelsen hier trouwens. Daar kunnen ze in Nederland nog weleens wat van leren;)

Meteen de tweede dag deed ik mee met een househunt event wat vanuit school geregeld is. Met een groep van ongeveer 13 studenten bezochten we 12 huizen op 1 dag. In elk huis waren we ongeveer 10 minuten. We konden rondkijken en vragen stellen aan de huisbaas die ook aanwezig was. Aan het einde van de dag wist ik niet goed meer welk huis nu die grote keuken had en welk huis die grote tuin... Wat veel huizen! Tijdens de househunt ontmoette ik veel internationale studenten, waaronder ook een duits meisje; Lea. Na even gekletst te hebben besloten we samen een huis te gaan zoeken. We zagen een erg mooi huis maar dit was 88 pond per week, wat dus erg duur is. Na lang twijfelen besloten we dit huis toch niet te doen en de volgende dag nog een keer mee te doen met de househunt. Het was erg vermoeiend om een dag lang zoveel huizen te bekijken, met allemaal mensen die je niet kent en steeds in het Engels te moeten praten waar je nog niet echt aan gewend bent. Ook al was het erg inspannend, ook de zaterdag namen we deel aan de househunt. Dit keer bekeken we weer 12 huizen, maar ze waren allemaal anders dan de dag ervoor. Er zaten nu ook wat goedkopere huizen tussen. Tijdens het bezichtigen van één van de huizen waren we meteen verliefd op de zolderkamers. Grote kamers met 3 ramen in het plafond gemaakt waardoor het erg licht is. Na wat vragen te stellen aan de huisbaas kwamen we erachter dat hij alleen studenten accepteert die een heel jaar blijven. Dat was een tegenvaller! We besloten extra duidelijk aan te geven hoe graag we daar wilden wonen en de huisbaas besloot er even over na te denken. Veel tijd had hij niet want we wilden eigenlijk ook meteen dezelfde dag gaan verhuizen. Ik had echt een huis nodig, want die ochtend was ik al uitgecheckt uit mijn hotel. Aan het eind van de dag belden we de huisbaas en hij besloot ons toch te accepteren voor 1 semester! We kregen een lift vanuit school naar ons nieuwe huis en konden er meteen blijven slapen. Helaas was er nog niks in het huis aanwezig dus we moesten nog van alles kopen zoals beddengoed, pannen, bestek, glazen etc. Maar we hebben wel het huis dat we graag wilden:)

De dagen erna hebben we vooral samen de stad verkend en af en toe meer spullen gekocht voor het huis wat we nog misten. We woonden er nog maar met zijn tweeën, de andere twee kwamers stonden nog leeg. 18 t/m 20 september was de orientation wat speciaal voor nieuwe internationale studenten georganiseerd is. Elke dag waren er presentaties over verschillende onderwerpen. We deden verschillende spelletjes om anderen te leren kennen en kregen informatie over hoe er gestudeerd wordt in Engeland, hoe je een baantje kan vinden en wat de mogelijkheden zijn, we speelden een spel door de stad om Sheffield beter te leren kennen en keken de film Pride and Prejudice. Deze film bekeken we omdat in het weekend een trip naar Chatsworth's House werd georganiseerd waarbij het huis uit de film Pride and Prejudice wordt bezocht. Ik en Lea besloten een ticket te kopen voor dit tripje samen met vele anderen, want het was snel uitverkocht. Afgelopen zaterdag zijn we er naartoe gegaan en het was prachtig! Het was ook nog eens erg mooi weer wat het alleen maar beter maakte natuurlijk. Chatsworth's House ligt midden in het Peak District wat een nationaal park is wat tussen Manchester en Sheffield in ligt. Het is een prachtig stuk natuur, erg groen en heuvelachtig. In het huis was allerlei kunst te bekijken en buiten zijn er tuinen vol kunstwerken. De tuinen waren enorm, we hebben zo'n 3 uur lang er doorheen gelopen en ik weet niet of we alles wel hebben gezien. Komend weekend is er weer een tripje naar het Peak District om daar te gaan wandelen en daar ga ik ook zeker aan meedoen! Het is erg fijn om zo'n mooi stuk natuur dichtbij te hebben. Een half uur met de bus vanuit Sheffield en je bent er.

De afgelopen week ben ik een paar keer in een pub geweest. Een paar dingen vielen me op: het sluit voor 12 uur 's nachts al; de vooroordelen over Britse meisjes die uitgaan kloppen: ze gaan uit op enorme hoge hakken en in mini jurkjes zonder een jas te dragen ook al is het mega koud; in elke pub kan er gepoold worden, dus ik heb veel kans om hier beter in te worden:) Afgelopen vrijdag was er een feestje voor alleen internationale studenten. Helaas waren er niet heel veel mensen en was de zaal wel erg groot waardoor het vrij leeg was. Maar alle mensen die wij hebben leren kennen waren er dus dat was erg gezellig. Deze week is het Freshersweek en dit betekent dat er alleen maar feestjes zijn elke avond. Vandaag werd er volop geflyerd op school en we werden doodgegooid met feestjes waar je drankjes kan kopen voor 60 cent, gratis shotjes krijgt etc. Elke avond kunnen we kiezen uit een stuk of 4 feestjes dus dat wordt nog lastig..

Als Nederlander moet ik wel erg wennen aan de heuvelige straten hier. In principe is alles op loopafstand, maar ik merk dat mijn benen erg moe beginnen te worden. In combinatie met steeds laat slapen, gaat dat me toch wel opbreken. Ik hoop dat ik snel een goedkope fiets ergens op de kop kan tikken zodat ik alles kan fietsen. Als Nederlander fiets ik graag natuurlijk:) Dat wordt wel erg spannend aan de linkerkant van de weg...

Sinds een paar dagen is ons huis compleet met twee nieuwe huisgenoten. Een franse jongen die hier ook voor 1 semester is en een Bulgaars meisje dat al 4 jaar lang in Engeland woont en hier een jaar blijft. Ze zijn erg aardig dus prima om mee samen te wonen! Gisteren hebben Lea en ik een paar meiden uitgenodigd om pannenkoeken bij ons te komen eten. We komen allemaal uit een ander land en dan is het ook erg leuk om te merken dat iedereen ander eten gewend is. Een Amerikaans meisje was kleine dikke pancakes gewend, het franse meisje dunne crêpes, maar nu kregen ze gewone Hollandse pannenkoeken. Ze vonden het erg vreemd dat ik er suiker op deed, maar na wat voorzichtig proeven moesten ze toch toegeven dat dit een goede combinatie was.

Voor nu lijkt mij dit een lang genoeg verhaal voor mijn eerste blog;) In ieder geval is iedereen weer zo'n beetje op de hoogte wat hier zoal speelt. Morgen krijg ik eindelijk mijn rooster en volgende week zullen de lessen beginnen. Ik merk dat ik na ruim 3 maanden vakantie wel toe ben aan een nieuwe periode school;)

  • 24 September 2013 - 04:11

    Michelle:

    Leuk, zo'n update!!:) Goede aanvulling op alle apps! Kus!

  • 24 September 2013 - 08:28

    Marinda:

    Leuk verhaal jon! Geniet er van en misschien tot snel ;)

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Jonne

Tijdens het 4e jaar MWD is de minor een verplicht onderdeel van de opleiding. Ik heb gekozen om deze minor te gaan doen in Sheffield!12 September vlieg ik naar de UK om daar 5 maanden te gaan studeren aan Sheffield Hallam University. Mijn eerste buitelandervaring voor een lange tijd en dit ook nog eens alleen...

Actief sinds 05 Sept. 2013
Verslag gelezen: 1901
Totaal aantal bezoekers 19944

Voorgaande reizen:

12 September 2013 - 26 Januari 2014

Studeren in de UK

Landen bezocht: